2011-01-29

Hur mycket en danslärare undervisar

Återigen vill jag tillmötesgå en googlesökning som lett till min blogg. Den här gången har någon hittat hit genom att söka på danspedagog hur många timmar ren undervisning. Mitt svar är: Det beror på vilket kollektivavtal man går på. Jag undervisar i studieförbund och går därmed på cirkelledaravtal (ingått av folkbildningsförbundet, lärarförbundet, lärarnas riksförbund och teaterförbundet, om jag inte missminner mej). Enligt det undervisar en cirkelledare på heltid 1080 timmar per läsår. En studietimme är 45 min. Alltså ska en cirkelledare, som jobbar heltid, undervisa 1080 x 45 min varje läsår. Sträcker sej läsåret över 40 veckor innebär det 27 x 45 min i veckan. Studieförbund har ofta kortare terminer än skolan. Där jag jobbar sträcker sej de ordinarie kurserna över 30 veckor. Det innebär att jag skulle undervisa 32 x 45 min i veckan. Det är nästan omöjligt, både med tanke på min hälsa och med hänsyn till att vi inte kan börja förrän eleverna slutat skolan/jobbet och inte kan hålla på hur sent som helst (folk vill åka hem och sova). Det betyder att jag kompletterar med intensivkurser på loven samt workshops med skolor och arbetsplatser. I vissa fall får jag också byta ut undervisningstimmar mot administrativa timmar, när administrationen behöver hjälp med uppgifter som vanligtvis inte ingår i min tjänst.

Inga kommentarer: