2011-09-11

Lärstilar som inte finns

Jag hittade det här filmklippet hos Magister Björn och tyckte det var väldigt intressant. Det är ju helt sant, det han säger, att hur vi lär oss beror på innehållet. Jag har svårt att tänka mej att någon skulle kunna lära sej dans enbart genom att titta på den eller få den beskriven för sej. Man måste prova. Å andra sidan finns det de som behöver mer ord och beskrivningar för att komma ihåg rörelserna och andra som ibland behöver stanna upp och titta istället för att prova själva - men de måste ändå prova.



Lärare vill för det mesta inte lära eleverna något som är baserat på syn, hörsel eller känsel, utan något som är baserat på mening. Det är nog det viktigaste som sägs i klippet. Det är vad olika begrepp betyder, vad de har för mening, vi vill förmedla till eleverna - och för att lära sej det behöver man använda sej av alla ingångar, tror jag. Exemplet i klippet är opera. För att förstå meningen med opera behöver man kanske få den beskriven för sej, historiskt och innehållsligt, men även om man får det är chansen ganska liten att man förstår vad opera är. Man behöver definitivt uppleva opera - lyssna, vara i en teaterlokal, se en föreställning - men inte heller det är tillräckligt. Man behöver också diskutera sin upplevelse med andra, berätta vad man var med om och ta del av vad andra var med om - kanske såg vi helt olika föreställningar fast vi var på samma ställe! Det är då begreppet opera verkligen kan få mening, tror jag.

I Storbritannien är dans i skolan mycket utbrett. Där bygger undervisningen på att eleverna ska träna, skapa och uppskatta dans. För mej innebär det att förstå dansens mening - i konkret såväl som i abstrakt bemärkelse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hurrmpph!
Typiskt amerikaner - prata om Algeriet när man visar Tchad på kartan!
//Gyra

Emelie sa...

Hahaha, vilken miss! Men jag vet inte om det är typiskt amerikaner. Av Afrikas länder kan jag peka ut typ tre på kartan: Egypten, Marocko och Sydafrika. Men välkommen hit i alla fall, Gyra!

Prestationsprinsen sa...

Intressant! Men jag fattar ändå inte , efter drygt 4 min säger han att vissa människor har bättre syn-minne än andra och har andra bättre hörselminne. Men det finns inte olika lärostilar.

Borde inte det betyda att en del kommer att komma ihåg modellen och andra hur läraren förklarade. Så även om inte lärostilar finns, bör man nog sträva efter att erbjuda flera sinnen det man lär ut. Eller?

Han hänvisar inte till någon forskning och efter klippet kommer det upp tips på liknande klipp bl.a. ett om att "learningstyles do exist..."

Tål att fundera på! Och jag håller med dig om att mycket handlar om att förstå meningen, insikt eller något liknande.

Emelie sa...

Jo, enligt vad han säger har vissa lättare att komma ihåg synintryck medan andra har lättare att komma ihåg hörselintryck. Det han vänder sej mot är: 1. att teorin om lärstilar har lett till tanken att man lär sej på ett visst sätt oavsett lärstoff, alltså innehållet i det man lär sej; och 2. att lärande handlar om att komma ihåg saker. Lärstoffet kan i många fall avgöra lärstilen. Att lära sej hur ett lands form ser ut på kartan lärs förmodligen bäst genom att se formen, oavsett vilken typ av minne som är dominant hos eleven. En elev med dominerande synminne kommer dock eventuellt ha lättare att komma ihåg formen än en elev med en annan typ av dominerande minne. Men ofta handlar inte lärande om att komma ihåg, utan om att förstå, vilket är en viktig skillnad. Han menar ju också att man alltid vinner på att presentera sitt material på flera olika sätt, eftersom det ger fler infallsvinklar för alla elever. Så förstår jag den här lilla föreläsningen.

Anledningen till att jag tycker klippet är intressant är att jag alltid blir skeptisk när folk drar teorier till sin spets (vilket många verkar ha tendens att göra). Till exempel: "Nu har jag lärt mej att det finns lärstilar och att jag har en auditiv sådan. Därför måste jag från och med nu lära mej allting genom hörseln." Eller: "GI-mat är nyttigt! Från och med nu ska jag bara äta protein hela dagarna." Det är ju inte det teorier är till för! De är till för att förklara och benämna olika fenomen, alltså att serva oss - inte att styra oss.

När det gäller "liknande klipp" är ju det youtubes rekommendationer som vad jag förstår bygger på taggar och rubriker.

Lena B sa...

Jag slutade med balett en gång i tiden för att flera danslärare tillämpade en lärostil som inte alls passade mig. Jag behöver memorera exakt vad jag ska göra - sedan kan jag vanligtvis utföra det felfritt med några få repetitioner. Lärarna försökte få mig att lära mig något genom att man skulle titta på de som redan kunde och försöka härma i full hastighet. Funkade inte. Eftersom full hastighet på en gång inte gav mig tid att memorera det jag skulle göra var jag lika förvirrad nästa gång. Slutade för att jag inte kom någon vart.

Jag insåg efter ett par år att socialdanserna brukar praktisera ett helt annat förhållningssätt och jag ligger istället vanligtvis först i kursen.

Emelie sa...

Hej Lena! Det du beskriver har inte med lärstilar att göra, utan med undervisningsmetod. Jag skulle säga att du hade otur med vilka undervisare du träffade. Roligt att höra att du i alla fall har hittat ett danssammanhang, där du känner dej hemma!