2012-02-05

Småbarn och balett

Från telegraph.co.uk
Hur tidigt kan man börja med balett? undrar en bloggläsare. Svaret beror lite på vad vi menar med balett. Dansa kan alla göra, men om det ska likna genren balett bör barnet kunna gå obehindrat. Om man vill att barnet ska delta i en kurs i frivillig verksamhet bör barnet också fungera i en grupp. Barnet ska också finna danslektionerna meningsfulla. Alla de här sakerna inträffar förstås lite olika tidigt eller sent för olika barn, men generellt ser jag ingen anledning till att börja på danslektioner innan 4 års ålder. Dansundervisning kräver alltid en viss disciplin samt vilja och förmåga att ordna sej efter vissa regler och system. För att undervisningen ska fungera förväntas barnen till exempel stå på led, sitta i ring, vänta på sin tur, med mera.

Även om barnet är över 4 år måste det vara barnet som vill dansa och inte föräldrarna. Om det är föräldrarna som vill är det bättre att de går en kurs själva. Alltför många gånger har jag sett små barn, som kommer direkt från förskolan till dansen. Efter en hel dag på förskolan är de trötta och har delat de vuxnas uppmärksamhet med andra barn hela dagen. De har förhållit sej socialt till andra barn och fyllt sitt huvud med nya intryck. När de kommer till dansen har de kanske inte ens ätit mellanmål. Egentligen längtar de mest av allt efter att gå hem, dricka choklad och få ha en älskad vuxen (oftast förälder eller mor-/farförälder) alldeles för sej själv. Under danslektionen blir de ledsna, tappar fokus och ber om att få gå ut och kissa för att de inte orkar vara kvar i salen. Då vill jag säga till den vuxna, som har följt med barnet till dansen: "Gå hem och umgås med varandra istället. Ät mellanmål och lek eller läs en bok. Ta vara på tiden." Dansundervisningen blir i de fallen inte meningsfull, även om barnet älskar att dansa.

Sen finns det förstås 4-åringar för vilka danslektionen är veckans höjdpunkt. De älskar allt som har med dansen och dansskolan att göra. Danspedagogen är förmodligen den vackraste människan i världen, enligt dem, och de njuter av varenda sekund av lektionen. Då ska man naturligtvis inte hindra dem från att delta på grundval av att de är för små. Det viktiga är att som vuxen vara lyhörd för barnets önskningar.

Det jag har skrivit ovan gäller alltså generellt för dansundervisning. Oftast kallas dansen för de minsta barnen barndans, danslek eller pyttedans och det är precis som det ska vara. Det man behöver lära sej i början är samma oavsett vilken genre man senare vill rikta sej mot. Barndans fokuserar på kroppskännedom, rumsuppfattning och musikalitet, vilket alla dansare behöver. Vissa skolor väljer ändå att erbjuda genreundervisning för små barn. Skillnaden ligger ofta i vilken musik man använder och eventuellt vilken typ av rörelser och rörelsekvaliteter man lägger mest fokus på. I England finns någonting som kallas pre-ballet, men det är i praktiken barndans till klassisk musik. På mitt jobb erbjuder vi vad vi kallar grundläggande balett, hiphop och jazz för 6-8-åringar. Att vi kallar det grundläggande indikerar att det inte handlar om strikt teknikträning, utan om grundläggande dansträning med en viss riktning i musik och rörelsematerial. I våra studieplaner står uttryckligen att undervisningen sker under lekfulla former.

Generellt ser jag ingen vits med att börja med mer formell teknikträning innan 8 års ålder. Som jag har skrivit om förut finns det en tradition i dansvärlden (särskilt när det gäller klassisk dans) att man ska vara så ung som möjligt, både när man börjar dansa och när man inleder sin karriär. Jag tror dock att vi skulle kunna förebygga många förslitningar genom att vänta på att kroppen får växa färdigt i lugn och ro istället för att formas medan den ännu är mjuk. Då kanske klassiska dansare också skulle slippa gå i pension vid 44 års ålder.

Sammanfattning: Generellt tycker jag att 4 år är en ok ålder att börja dansa och ungefär 8 år kan vara en lagom ålder för att börja med mer formell teknikträning. Kom dock ihåg att det alltid måste vara barnet som vill dansa. Om barnet inte vill dansa är det bättre att vänta tills det vill. Kanske kommer det aldrig vilja. Då är det bättre att hitta på något annat.*

---------------------------
*Detta gäller dans i frivillig verksamhet. I skolan borde dans naturligtvis vara obligatoriskt.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Hej! Jag vet egentligen att du inte inriktar dig jättemycket på just dans för de yngre barnen 4-5 år men kände ändå att denna fråga passade in här. Jag undervisar barn mellan 2-12 år på en dansskola (frivillig verksamhet). Jag har stött på många olika problem med barnen som tycker det är för lätt eller svårt eller föräldrar som tycker si och så och har hittentills alltid hitta ett sätt att lösa det på och låta barnen/gruppen ta tid på sig och växa in i det lite svårare övningarna. Kan vara t.ex. bara att kunna stå i ett led en fredagseftermiddag. Nu i veckan stötte jag dock på ett problem som fastnat i mitt huvud och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Jag har en 4-5 år nybörjare/en termins förkunskaps grupp i barndans. Några har dansat för mig förut men de flesta är nya och många har precis fyllt fyra år och är rätt småa. Tycker att gruppen överlag funkar riktigt fint och de som förut varit lite så kallade "problembarn" har verkligen växt till sig och funkar jättebra i denna nya grupp. Under kursens ännu bara 2 tillfällen har det som sagt fungerat jättebra förutom för en liten flicka som sprungit ut till mamma stup i kvarten. Eftersom det bara är andra gången la jag ingen stor vikt till detta nu senast utan lät henne hållas. Lät henne sitta vid sidan av tills hon kände för att vara med. Försökte uppmuntra henne att vara med stundom osv. Efter lektionen så kommer mamman in och säger "Hon tycker det är tråkigt, det är alldels för lätt. Hon vill inte sitta stilla och doppa tårna i vattnet, klappa sitt namn eller sjunga sången om mamma mu, hon vill ju dansa. Hon är van vid att dansa. På dagis dansar dom t.ex. hiphop. Och sen är hon ju van med melodifestivalen" Detta gjorde mig väldigt ställd då jag uppfattat henne som blyg, osäker, iaktagande inte alls uttråkad. Och vad menar mamman egentligen med att dansa "hiphop"? Sätta på hiphop musik och låta barnen skutta omkrign? Enligt min uppfattning kan det isånnafall göras hemma i vardagsrummet. Jag förösker variera mellan upptempo och mer koncentrationskrävande övningar, växla intensitet så att barnen orkar dansa och koncentrera sig 45 minuter, en fredagseftermiddag efter dagis. Därför har jag svårt att lösa problemet för jag vet inte vad denna mamma är ute efter? Ska jag ändra hela mitt koncept bara för att en unge är uttråkad på mina lektioner? Ska jag försöka lära 4-5 åringar att dansa som dom gör på melodifestivalen? Sätta på en låt och låta dom skutta omkring hur dom vill i 45 minuter och kalla det för dansundervinsing? eller fortsätta med de lekfulla dansövningar jag gör i nuläget. Har aldrig tidigare stött på detta problem att eleven i fråga är uttråkad på detta sätt. Hur skulle du lösa situationen? Skulle vara otroligt tacksam för lite hjälp.

Emelie sa...

Hej Linnea och välkommen hit! Jag förstår att du blev ställd. Det hade varit väldigt intressant att se hur de dansar hiphop på förskolan. Det finns så mycket att svara på i din kommentar att jag kommer skriva ett separat inlägg om det. Det kommer så snart som möjligt!