2012-03-22

Vad är det egentligen man testar?

Jag misslyckades på det första standardiserade provet jag utsattes för (att peka på en lampa). Det berodde på bristande stöd från mina föräldrar (de hade inte lärt mej att peka på lampor). Trots att jag hade andra ganska avancerade skills - jag kunde till exempel ge rätt skor till rätt person - fick mina föräldrar backning. Till omprovet hjälpte min pappa mej visserligen med studierna, men även andra chansen sumpade jag. Det berodde helt enkelt på brister i min hemmiljö (vi hade inga taklampor). Min pappa hade lärt mej att peka på de lampetter vi hade på väggarna hemma. När jag fick frågan: "Var är lampan?" pekade jag därför lite diffust på väggen i vuxen huvudhöjd. Jag hade inte alls lärt mej hur en lampa såg ut, utan misstog ordet för att vara en riktning. Frågan är vad det beror på. Var jag dummare än andra barn? Var undervisningen jag fått undermålig? Eller är det helt enkelt så att bebisar generellt inte lär sej vilket objekt som faktiskt är en lampa, utan tror att "lampa" är ordet för riktningen upp? Oavsett vilket fick jag underkänt - och om forskargruppen, som föreslagit nationella prov i förskolan, hade fått bestämma borde stödinsatser ha sats in.

Av ovanstående anekdot kan vi dra följande slutsatser:

  • Det är kanske inte alltid så att man testar det som man tror att man testar. Även om vi tror att vi testar huruvida barnet kan substantivet lampa kanske vi testar om det kan riktningen upp.
  • Hur vi uppfattar verkligheten beror på vilket sammanhang vi kommer ifrån. Vissa har lampor i taket. Andra har lampor på väggen. När vi frågar barn om något är det därför inte alls säkert att vi får det svar vi förväntar oss. Då kan det hända att vi bedömer att de svarar fel, trots att de egentligen svarar alldeles rätt.
  • Alla lär sej inte allt i samma ordning. Vissa lär sej peka på lampor först, medan andra lär sej sortera skor innan de upptäcker lamporna. Tålamod är därför ibland mer effektivt än stödinsatser.

Ur ett danslärarperspektiv vill jag dessutom påpeka att är det rumsuppfattningen man vill åt är det smartare att lära barnen de sex huvudriktningarna (upp, ner, fram, bak, höger och vänster) än olika föremål, som bara kanske är placerade där de "ska".

Fotnot: Trots denna dåliga start klarade jag av grundskolan med goda betyg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kommentaren passar nog inte inlägget..men, vad tycker du om att barn (9-åringar) får se dansen innan dom lär sig den? tror du att det är bra att dom får se vad det är dom ska lära sig och därmed se helheten? eller ska man bara ta ett steg i taget?

Emelie sa...

Hej! Det finns många sätt att lära ut koreografi och jag har hittills inte sett något som är direkt olämpligt. Olika lärare är olika och olika elever är också olika. Testa dej fram och se på vilket sätt dina elever lär sej mest effektivt! Det kommer förmodligen inte vara samma för alla i gruppen, så du kan behöva använda dej av flera sätt på samma lektion. En del lär sej bäst om de får se helheten, andra om de får en rörelse i taget. Så om du visar helheten först och sen tar varje steg för sej i lugn takt kommer du förmodligen ha de flesta med dej.

Anonym sa...

Tack så mycket för svaret! Jag lär mig mycket av din blogg

Emelie sa...

Det gläder mej verkligen att höra! :)

Anonym sa...

Halloj
Var på internet och letade efter ja vad var det….. jo fler ord för att beskriva tid i dans. Så kom jag in på din blogg kära Emelie=) Vet ej om jag hittade vad jag letade efter MEN har redan läst två av dina inlägg och de känns så uppfriskande! Härliga tankar och perspektiv!
Kram till dig o förutom dansen så sluta aldrig skriva=)!!!
Tonja