2012-07-13

Mästare vs lärare, del 3: Relationen till lärlingen/eleven

Det är intressant när någon man själv inte ser som sin lärare utser sej till just det. Relationen lärare-elev bygger på en överenskommelse, där både läraren och eleven ser läraren som lärare och eleven som elev. Detsamma gäller relationen mästare-lärling, fast kanske ännu mer där. Mästaren måste verkligen se sej själv som en kunnig eller vis person, för att ta på sej mästarrollen. Hen måste också se lärlingen som en mindre kunnig/vis person, för att möjliggöra relationen. Lärlingen måste ha samma inställning (fast tvärtom). Ifall lärlingen inte bryr sej om mästaren är hen ingen lärling. I att vara lärling ingår att gå med på att bli mästrad.

Relationen lärare-elev borde egentligen inte vara lika knivskarp. Läraren hjälper eleven att lära. När eleven knallar iväg åt sitt eget håll följer den bra läraren med. Ibland kan det kanske hända att läraren behöver hjälpa eleven att stanna kvar på den inslagna vägen ett tag. Läraren med sin erfarenhet kan se att belöningen, som kommer längre fram, gör det värt att övervinna hindren som ligger nära. Men läraren kan aldrig mästra eleven, eftersom elevens mål inte är att tillfredsställa läraren eller att bli som läraren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Jag är en 18årig tjej som alltid älskat balett men aldrig fått chansen att lära mig det. Jag tränar just nu löpning och styrketräning så jag har bra kondition och är ganska stark. Jag är inte jättevig men inte så ovig heller, jag kan inte gå ner i split eller spagat men om jag stretchar mycket kan jag nästan split. Jag undrar om jag det är lönt att jag börjar på balett nu, jag är inte ute efter att bli något inom det utan mer kunna det för min egen skull. Är det lönt eller ska jag strunta i det?
Tacksam för svar!

Emelie sa...

Hej! Det är absolut värt att börja på balett! Som jag har skrivit förut tycker jag inte att man ska låta något hindra en, om man vill dansa. Att kunna gå ner i split eller spagat är inget tvång för att få dansa balett. Jag har aldrig kunnat gå ner i split, trots att jag har dansat balett sen jag var sex år. Att du är stark och uthållig är bra förutsättningar, men teknikträningen kan ändå kännas frustrerande, så ha tålamod med dej själv. Läs gärna vad jag skrivit om att börja dansa som vuxen (sök på "ålder" på bloggen)! Du kan också leta runt under till exempel kategorin "balett" för att få lite mer tips och tankar kring just den genren. Lycka till och berätta gärna hur det går!