2012-08-06

Hur man tilltalar sina lärare i Sverige, England och Tyskland

Jag har pluggat i tre europeiska länder: Sverige, England och Tyskland. Relationen mellan lärare och studenter var synnerligen olika i de tre länderna. I Sverige känns det som om lärare (oavsett vilken akademisk titel de har) och studenter är relativt jämlika. Man tilltalar varandra som vuxna människor. Studenterna duar naturligtvis lärarna, eftersom vi alla duar varandra i Sverige, och man kan skämta och ha trevligt tillsammans både i och utanför klassrummet.

I England var det annorlunda. Visserligen kan elever och studenter på motsvarande gymnasie- och högskolenivå tilltala sina lärare med förnamn (till skillnad från i grundskolan, där man kallar sina lärare miss Bardon eller mr Smith), men man pratar inte hur som helst om vad som helst. Det ansågs helt ok, åtminstone på den skola jag gick på, att en lärare skällde ut en student medan studenter, som kom med invändningar eller synpunkter, bemöttes med ett kyligt: "Passar det inte är det bara att du slutar." En gång behövde jag prata med rektor på skolan, så jag knackade på hans dörr, som man gör i Sverige. Han svarade ja, så jag öppnade dörren och gick in, varpå rektorn fick ett vredesutbrott över mitt oförskämda beteende. Tydligen var man tvungen att boka tid hos hans sekreterare, för att få tala med honom, om man var student. Den tanken hade inte ens slagit mej.

Tyskland var faktiskt ännu mer annorlunda mot Sverige än England var. I Tyskland är det brukligt att vuxna människor niar varandra, men den regeln har många undantag, vilket komplicerar umgänget för en utlänning som jag. Unga människor niar sällan varandra. Det händer visserligen i butiker och på restauranger, men kurskamrater tilltalar varandra med du. Det var den lättaste biten att lära sej. Sedan blev det svårare. Det normala skulle vara att både lärare och studenter niade varandra, men kulturarbetare brukar dua varandra, så pluggar man dans är det inte så lätt att veta. Det enklaste var de lärare som sa ni till studenterna. Då var det ingen tvekan om att vi skulle kalla dem för ni också. Andra lärare duade studenterna, men förväntade sej att bli niade tillbaka, medan den tredje gruppen lärare duade studenterna och likaså ville bli duade av oss. Jag lyckades aldrig riktigt lista ut vilka man fick dua, så jag körde med ni rakt igenom. Hierarkierna mellan arbetskamrater är också väldigt starka i Tyskland, så vissa lärare (professorer) förtjänade mer respekt än andra (docenter). Alltihop var mycket förvirrande.

Sen har jag pluggat en kort period i USA också. Där kändes relationen lärare-student väldigt lik den i Sverige, så där var det enkelt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt intressant!! Vilken skola gick du på i england?

Emelie sa...

Tack! Jag gick på Northern School of Contemporary Dance i Leeds. Det är, tillsammans med London Contemporary Dance School och Laban Centre, en av de viktigaste skolorna för modern/nutida dans i England. Jag gick deras förberedande år. De har också en treårig yrkesutbildning och en ettårig påbyggnadsutbildning för dansare, som redan har en yrkesutbildning. Mitt år på Northern var det tuffaste under hela min utbildningstid. Jag tror att man måste vara både fysiskt och mentalt stark för att klara utbildningen. Själv hoppade jag av vid påsk.

Kim sa...

Jätteintressant att höra. Jag kommer att börja på balett i en vuxenklass i Stockholm och jag har faktiskt funderat på det här. Kan jag verkligen utgå från att ha tillåtelse att säga "du" till min lärarinna där, även om jag är nybörjare och över 25 år gammal...? Eller skall jag säga Ni till henne...? Det är ju väldigt mycket disciplin i balett.

Emelie sa...

I Sverige ska du definitivt säga du till dina danslärare, även om de undervisar i balett. Alla duar varandra i Sverige, vilket är en symbol för jämlikhet och demokrati. Tydligen blir det allt vanligare bland unga att nia äldre, men den som blir tilltalad som ni tar ofta illa upp, eftersom det markerar avstånd.

Även om balett är en disciplinerad genre är de flesta balettlärare i Sverige snälla, glada och alldeles vanliga. I Stockholm har jag tagit balett för tre olika lärare, vilka alla har varit mycket bra. Lycka till med dansandet!