2012-09-16

Dansa med (eller utan) protes

I fredags skrev jag om balettidealet tre lika långa tår och fick en kommentar från Mikael, som jag tycker ger ett lite större perspektiv på den typen av ideal. Mikael undrar om man kan bli bra på balett, när man har en fotprotes. Jag är inte tillräckligt insatt i hur proteser fungerar, för att kunna svara på det. Jag har förstått att det finns väldigt bra proteser idag, som kan röra sej nästan eller helt som en biologisk kroppsdel, men jag har svårt att sätta mej in i hur det skulle vara att dansa utan att kunna känna golvet. Däremot finns det dansare som visar att man kan bli väldigt bra på balett utan protes, även om man inte har lika många armar och ben som idealdansaren.



Det finns också flera moderna kompanier, som kallas "integrerade". Det betyder att de består av både funktionsnedsatta och icke funktionsnedsatta dansare. Det första (tror jag) och mest kända är brittiska Candoco. I Sverige finns Spinn.

Inga kommentarer: