2012-12-15

Skelett, muskler, ligament och senor, som har betydelse för utåtvridningen

I en kommentar till mitt förra inlägg fick jag två frågor, som jag tycker är viktiga för alla som dansar (och undervisar). Därför ska jag försöka svara på dem här.

Fråga 1: Hur långt man kan rotera, beror det på hur vig man är eller om man hittar rätt muskler?
Hur mycket man kan rotera sina ben beror på flera saker:
  1. Skelettet. Höftleden (den led där rotationen ska ske) är en kulled, vilket innebär att den är rörlig i, i princip, alla riktningar. Sockeln, där kulan vilar, ser lite olika ut på olika personer. Hos en del är den lite öppnare, hos andra lite mer sluten. Vinkeln mellan lårbenshalsen (den del som leder från lårbenet till höftkulan) och lårbenet skiljer sej också mellan olika personer. Hos vissa är lårbenshalsen vinklad lite mer framåt, hos andra lite mer bakåt. Hur sockeln ser ut samt vinkeln på lårbenshalsen påverkar hur mycket vi kan rotera benet. Om lårbenshalsen möter kanten på sockeln är det helt enkelt stopp. Hur skelettet ser ut kan man inte ändra.
  2. Ligamenten kring höftleden. Ligament är den vävnad som binder ben till ben i kroppen. Runt höftleden sitter ett ganska stort antal ligament, som håller leden på plats. Eftersom leden är rörlig i alla riktningar måste det också finnas ligament runt om, som ser till att leden inte går ur led. Hos barn är ligamenten ganska mjuka, men ju äldre vi blir desto mer hårdnar vävnaden. För barn finns alltså en möjlighet att bli rörligare i höften genom att töja ut sina ligament, men för vuxna är den möjligheten mycket begränsad. Ligamenten på framsidan av höftleden är avgörande för hur mycket man kan vrida ut benen.
  3. Muskler och senor kring bäckenet och låren. Muskler är den vävnad, som gör att vi kan röra oss. Genom att dra ihop sej alternativt slappna möjliggör musklerna alla våra rörelser. Senor binder muskler vid ben. Utåtvridningsmusklerna, som sitter på baksidan av bäckenet innanför sätesmusklerna (se förra inlägget), måste vara starka och aktiva, för att kunna göra sitt jobb. Musklerna på insidan av låret samt iliopsoas är också med och hjälper rotationen.
Höftkulan i sin sockel sedd framifrån med viss genomskärning (sockeln går även framför kulan).
Från nlm.nih.gov


Bäckenet sett framifrån med alla ligament. Notera hur tätt sammanflätade ligamenten kring höftkulan är!
Från edoctoronline.com

Bäckenet, lårbenen och en del av ryggraden sett framifrån med muskler, som har betydelse för utåtvridningen.
Från drbenkim.com

Svar på fråga nr 2 kommer i nästa inlägg!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Superintressant, tack för ett så utförligt svar! Ser fram emot nästa inlägg.

Emelie sa...

Tack!

Sara sa...

Hej!

Jag har ytterligare en fråga, min gamla danslärare visade mig en övning för att aktivera just rotationsmusklerna.
Om jag minns rätt nu: Man satt i "öppen" skräddarsitt på golvet, med benen lätt böjda framåt, knäna utåt, ena foten fick en lätt vikt, de benet något mer böjt inåt mot kroppen och där lyfte man då foten upp o ner i strävan att få kontakt med rotationsmusklerna.

Och det funka! Det var den enda gången när hon hjälpte mig som jag kunde "öppna" min rotation utan att de var jätte tungt för resten av kroppen ungefär.. Och knäna.. huuva..

Har du fler övningar? För att få just kontakt med rotationsmusklerna?

Gillar bloggen! :D
Sara

Emelie sa...

Hej Sara! Kul att du gillar bloggen! :) Här är en länk till en bra utåtvridningsövning: http://smoothcorporate.wistia.com/medias/hb077136mr. Om du bor i Malmö (eller i närheten) rekommenderar jag att du kommer och tränar för mej i januari. Då ska jag ge fler tips. Välkommen! :)

Sara sa...

Tack för svaret Emelie! Bor tyvärr i Sthlm :(

Det som är bra med bloggen är att det förtydligar vad man hör från danslärare generellt.
I en danstimma, så har jag fått höra från dansläraren t.ex "akta knäna.." och man vet att poängen är för att förhindra eventuella skador men mer vet man inte.... Din blogg ger en ytterligare utveckling till varför ett "säkert" dansandet lönar sig :)

Sara

Emelie sa...

Det gläder mej verkligen! Det är precis så jag hoppas det ska vara, när jag skriver!