2013-02-26

Fötter

Från treeturfeet.com
Förra måndagen var det tydligen fotens dag, vilket jag totalt missade och inte visste någonting om. Synd. Nu får jag vänta ett helt år på nästa chans att fira mina fötter en hel dag. Det hindrar mej dock inte från att ständigt uppmärksamma hur fantastiska skapelser våra fötter är.

I vår kultur finns ett förakt mot fötter. Det är ännu värre i en del andra länder, till exempel USA och Storbritannien, där det anses mer eller mindre otänkbart att blotta sina fötter. Kvinnor kan ha öppna sandaler på sommaren, men då måste tånaglarna vara målade. Män får överhuvudtaget aldrig visa sina tår. Men även om vi i Sverige tar av oss skorna inomhus råder en allmän motvilja mot fötter. Det påstås att de är fula och att de luktar illa. Jag träffar på elever i alla åldrar (undantaget de under 8 år), som inte ens vill titta på sina fötter, än mindre röra vid dem med händerna eller någon annan kroppsdel. Om jag tittar på eller rör vid deras fötter blir de generade och vill ofta be om ursäkt för sina fötter. Det här är ändå danselever, som använder sina fötter och ofta är vana att vara barfota eller i mjuka balettskor. Min uppfattning är att det är långt värre bland icke-dansare, som ständigt packar in sina fötter i stora, klumpiga skor. Föraktet synliggörs och förstärks också av att om någon faktiskt gillar fötter kallas det fetisch  Därför har jag åtagit mej uppdraget att få alla jag träffar på att gilla sina fötter.

Från victoriawellness.com
Så här är det: Fötter är inte fula. De är fantastiska. Tänk hur små de är jämfört med resten av kroppen - och ändå orkar de bära runt på oss hela dagarna! Vi har 26 ben i varje fot och en hel massa muskler, senor och ligament. Fötterna är rörliga i alla möjliga riktningar samtidigt och kan anpassa sej perfekt efter ett ojämnt underlag. Vi vrickar inte fötterna, om vi går barfota, utan bara om vi har stela skor, som inte anpassar sej efter underlaget. Fötterna luktar inte heller illa, om de får vara ute i luften och andas. Det som luktar är fotsvett - precis som armhålesvett - och fötterna svettas när de är instängda i skor. Så släpp ut dem!

Varje dag året om borde vi titta på våra fötter och hänföras av deras fantastiska konstruktion. Varje dag året om borde vi också tacka våra fötter för det stora jobb de gör. Klappa, massera och pyssla om. Gå, springa, hoppa, dansa och tillbe. Men om du inte gör det året om kan du åtminstone göra det på fotens dag - nästa år.

Inga kommentarer: