2013-02-27

Främre fotvalvet

Från empowher.com
Igår, samma dag som jag skrev ett hyllningsinlägg om fötter, fick jag veta att jag har lyckats trampa ner det främre fotvalvet, så det blivit platt - på båda fötterna. Det leder till att en nerv på ovansidan av foten kommer i kläm mellan andra och tredje mellanfotsbenen och man får ont i trampdynan samt andra och tredje tårna. Det är anledningen till att jag får ont i framfötterna så fort jag tar en dansklass, vilket på ett sätt känns skönt, eftersom det betyder att det inte handlar om överansträngning och inflammation, som jag tidigare trott.

Från sportspodiatry.wordpress.com
Mina platta främre fotvalv är med största sannolikhet ett resultat av alla hundratusentals timmar av barfotadansande, som jag ägnat mej åt de senaste, säg, 25 åren. Det är inte så att jag inte borde ha varit barfota. Jag förespråkar fortfarande så nära barfota som möjligt. MEN fötterna - precis som resten av kroppen - behöver styrketräning. Det finns gränser för hur mycket belastning fötterna orkar med. Som tur är finns det massor av bra fotövningar, man kan göra. Jag ska sätta igång snarast!

Det här inlägget är alltså en uppmaning till alla att träna sina fötter! För den som behöver förslag på övningar rekommenderar jag Anatomy, Dance Technique And Injury Prevention av Justin Howse eller Lisa Howells böcker, youtubeklipp och webbsidor. Eller så kan man komma på någon av mina klasser eller workshops i dansanatomi (mer info här).

6 kommentarer:

Yrkesdansprogrammet sa...

Det där med ont i hålfoten känner jag igen! Jag är dansare och tränar balett och modern dans ca 25 timmar i veckan i Göteborg och jag brukar också få som en svidande värk i fotvalvet. Det känns lite som att man kör ner en brinnande pinne in i foten. haha är det något du känner igen? Jättefin blogg för övrigt!:) kram från Sanna

Emelie sa...

Välkommen hit, Sanna! Jag är glad att du uppskattar bloggen! Jag kan absolut relatera till din beskrivning av smärta i framfoten. Det är en smärta du bör ta på högsta allvar. Eftersom du går en yrkesutbildning antar jag att ni har tillgång till sjukgymnast och eventuellt naprapat på skolan? Annars finns det garanterat flera bra i Göteborg. Jag känner tyvärr inte till några, eftersom jag inte bott där själv. I dansvärlden får vi ofta lära oss att vifta bort smärta eller stå ut med den, men det är ett destruktivt sätt att hantera skador. Gå genast och få din fot bedömd och ta emot förslag på vad du kan göra för att bli av med smärtan. Känner du inte förtroende för den första sjukgymnasten, gå till någon annan. Jag rekommenderar sjukgymnaster och naprapater i första hand, när det gäller sådana här problem. Läkare är bra på andra saker, men det här är inte deras område - om du inte har brutit tårna eller så. Lycka till!

Anonym sa...

Hej!

Kan du inte berätta om lämpliga övningar för att träna fötterna?

Emelie sa...

Det ska jag gärna göra! Håll utkik!

Kajsa sa...

Jag känner igen mig väldigt mycket i din beskrivning av smärtan i trampdynan och tårna, eftersom jag under den senaste tiden har upplevt samma sak nästan varje gång jag dansat, och tyvärr har smärtan blivit värre under de senaste veckorna.
Kommer det främre fotvalvet alltid att vara platt efter att man har trampat ner det eller går det att bygga upp till fullo igen?
Är det "de vanliga" fotstyrke-övningarna som gäller då (som t.ex. point-flex) eller känner du till några som är extra bra för just platta fotvalv?

Skulle bli väldigt tacksam för svar! :)

Emelie sa...

Välkommen hit, Kajsa! Det går att bygga upp fotvalven igen, men det kräver idogt och envetet arbete. Kanske måste du träna fötterna varje dag. Kanske måste du också dansa mindre (beroende på hur mycket du dansar nu) en period, för att styrketräningen ska hinna bygga upp lite innan du börjar slita på fötterna igen. Pointe och flex är inte så effektiva för just det här problemet, eftersom den rörelsen mest tränar vaderna. Det är flera som har frågat, så jag kommer nog lägga upp lite förslag på övningar i ett separat inlägg. Håll utkik! Till dess rekommenderar jag Lisa Howells böcker The Perfect Pointe Book och Advanced Foot Control.

Lycka till!