2013-08-29

Dorte Olesen kan inte åka till Ryssland

I helgen läste jag den här artikeln om att koreografen Dorte Olesen måste ställa in ett projekt i Ryssland på grund av deras nya heterosexistiska lagar. Eftersom projektet innebär att låta ungdomar utforska identiteter (bland annat sexuella) räknas det som "propaganda för homosexualitet", vilket är olagligt i Ryssland. Jag vet inte ens var jag ska börja skriva om detta. Att påpeka det odemokratiska i att censurera konst känns onödigt. Att analysera konsekvenserna av att förbjuda identiteter gör mej gråtfärdig.

2 kommentarer:

Clara sa...

Hej! Tack för en bra blogg! Jag har velat dansa balett sen jag var tre år men inte fått när jag var liten, sen har åren gått och jag har inte vetat att det ens var möjligt att börja dansa senare. Men nu efter att ha hittat en nybörjar-vuxen klass har jag själv tagit tag i det och börjat dansa! Jag har tagit en lektion/klass och idag köpte jag mina första teknikskor. Jag är så glad!

Jag undrar hur långt man kan komma i baletten som "vuxen nybörjare". Medborgarskolan har ju en del kurser, det är där jag går nu. Men kan jag komma upp så att jag börjar använda tåskor? Hur långt kan jag komma inom baletten som vuxen, jag vill gärna bli så bra som möjligt, även om det är försent med en professionell karriär.
Finns det skolor på den nivån för vuxna? Kan det isåfall vara farligt att börja använda tåskor som vuxen?

Hälsningar
Clara (19 år)

Emelie sa...

Hej Clara! Välkommen hit! Vad roligt att du äntligen har kunnat börja dansa, när du har längtat efter det så länge! Det finns någon slags uppfattning om att man måste börja med balett jättetidigt i livet, för att bli bra på det, men det stämmer inte. Det, som framför allt kan vara svårt för vuxna, är att uppnå den rörlighet som anses eftersträvansvärd i balett. Små barns kroppar är mycket lättare att manipulera till ökad rörlighet är kroppar som vuxit färdigt. Om du ändå redan är rörlig är förstås det inget problem. Rörlighet är inte allt och 19 år är inte så gammalt.

Jag tror jag måste skriva ett helt eget inlägg med svar på dina frågor, för det är så mycket jag vill skriva om det här. Håll utkik! Till dess rekommenderar jag att du läser mina tidigare inlägg om att börja dansa som vuxen. De finns under etiketten ålder. Du hittar också några av dem bland läsarnas favoriter i högerspalten.