2016-08-24

Ett nytt libretto till Svansjön

Hur många har läst Tage Danielssons Sagan om Romeo och Julia, räck upp en hand? Okej, för er som inte har läst den kan jag berätta att den handlar om att jätten Gluff-Gluff försöker berätta sagan om Romeo och Julia för sin adoptivson lilla Tjocka Trollet, men Tjocka Trollet avbryter hela tiden med frågor och kommentarer, så sagan blir inte alls som Gluff-Gluff tänkt sej. Precis samma sak hände när jag skulle berätta librettot från Svansjön för en grupp 10-åringar.

Jag: Kan ni historien om Svansjön?
Barn 1: Det är en svart svan och en vit svan!
...
Jag: Det börjar med att prins Siegfried...
Hela gruppen börjar fnissa och upprepa namnet Siegfried.
Jag: Ja. Prins Siegfried var ute och jagade.
Barn 1: Sköt han?
Barn 2: Dödade han djur?
Barn 1: Så här? (skjuter med fingret)
Jag: Ja, men så såg han en svan. Och han tänkte skjuta svanen, men då sa svanen: Nej, skjut inte! Jag är en förtrollad prinsessa!
Barn 3: Sköt han ändå?!
Jag: Nej, nej! Det gjorde han inte. Svanen var verkligen en förtrollad prinsessa och hon hette Odette. Det är hon som är den vita svanen. Hon var tillfångatagen av en ond trollkarl som hette Rothbart.
Barn 2: Va!? Var han en råtta?!
Jag: Va? Nej!
Barn 4: Men du sa ju att han hette Råttbert!
Alla barnen fnissar igen och gör råttänder med fingrarna samt upprepar "Råttan Råttbert" för sej själva.
Jag: Nej, han var ingen råtta.
Barnen: Jo! Han var en råtta! Det är roligare om han är en råtta. Och han heter Råttbert.
Jag: Okej, vi kan hitta på att han var en råtta.
Barnen: Jaaa!
Jag: Prins Siegfried blir förälskad i svanprinsessan Odette, men...
Barn 5 (avbryter): ...hon gillar inte killar!
Jag: Så hade det kunnat vara, men i det här fallet var hon bara tillfångatagen av trollkarlen...
Barn 4: Råttan!
Jag: ...och förvandlad till en svan. Trollkarlen Rothbart hade en dotter som hette Odile och henne skickade han till en bal, som prinsen hade på slottet. Det är Odile som är den svarta svanen och hon förtrollade prins Siegfried, så han skulle bli kär i henne istället.
Barn 3: Blev han det?
Barn 6: Var hon ond?
Barn 4: Var hon en häxa?
Barn 1: Finns svarta svanar på riktigt?
Barn 7 (höjer rösten): Vad hände EFTER balen?
Jag, som nu fullständigt har tappat greppet om historien: Vet ni vad? Nästa vecka ska jag försöka ta med en bok, så vi kan läsa hela historien istället.
Barn 2: Det måste du!
Barn 3: Lova!
Jag: Nu dansar vi.

Inga kommentarer: