2016-11-21

Avvikelserna definierar normen

Igår hade jag följande konversation med en för mig okänd man på internet:
Han: Du är inte helt svensk va?
Jag: Det beror väl på vad det betyder?
Han: Vart kommer dina föräldrar ifrån?
Jag: Borås och Stockholm.
Han: Ok hahaha. Skulle inte ha gissat på helsvensk med tanke på hur du ser ut.
Jag: Hur ser jag ut?
Han: Det är inte en svensk look.
Jag: Jaså? Hur skulle en svensk look se ut då?
Han: Inte fan vet jag.
I ett kapitel i min kommande bok Koppla bort autopiloten skriver jag om hur normen främst definieras av vad den inte är, det vill säga av undantagen och avvikelserna. Samtalet ovan är ett exempel på det. Trots att det står helt klart för personen i fråga att jag inte ser svensk ut är det omöjligt för honom att beskriva vad han förväntar sig av ett svenskt utseende. 

För att få syn på och kunna prata om normerna är det viktigt att vi börjar benämna och definiera dem. Att enbart benämna och prata om avvikelserna befäster snarare än kullkastar normerna.

Nu har förresten boken fått ett utseende! Den kommer se typiskt svensk ut med en färgsättning som går i rosa och lila. 6 februari kommer den!

Inga kommentarer: